potřeba: tolik základních sad (tj. karty 1-10), kolik je hráčů
hráči: 4 – hodně
Každý hráč má v ruce jednu sadu karet, které neukazuje ostatním hráčům.
Hráči postupně odhazují karty na hromádku, přičemž hodnotu odhozené karty přičítají k hodnotě hromádky. Pozor, karty nelze odhazovat libovolně – hodnota hromádky musí být číslo, které není dělitelné třemi. Hráč, který svým odhozením karty (tedy přičtením hodnoty karty k hodnotě hromádky) toto pravidlo poruší, získává všechny karty z hromádky .Tyto karty si nebere do ruky, zůstávají stranou coby počítadlo trestných bodů. Poslední přihozenou kartu nechá na hromádce a hra pokračuje, dokud se všichni hráči nezbaví karet (tedy deset kol). Vyhrává ten, kdo bral nejméně karet z hromádky, případně nemá žádné.
Ukázka začátku partie:
Začíná červený a odhazuje desítku.
Zelený přihazuje čtyřku, hodnota hromádky je
tedy 10+4 = 14
Hraje žlutý a přihazuje osmičku.
Hodnota hromádky je 14+8=22
Modrý přikládá 5.
A to je chyba. 22+5=27, hodnota hromádky je dělitelná třemi. Modrý si bere všechny karty, ale odkládá je stranou, nebere si je k těm, co má v ruce.
Na hromádce nechává svou pětku a pokračuje červený.
Hra je použitelná při výuce a procvičování násobilky. U mladších hráčů je možná varianta, že po překročení desetinásobku daného čísla, se od hodnoty hromádky desetinásobek odečte.
např.
V této partii je hodnota hromádky 10+4+8+4+8=34. Hrajeme na násobky 3, odečteme 30 (odstraníme přebytečné karty) a pokračujeme ve hře od čísla 4.
Pokud mezi kartami není vhodné číslo, dětem nedělá problém si jej pamatovat, nepotřebují ten symbol startovního čísla vidět.
Děti překvapivě dávají přednost počítání do vyšších násobků, bez odečítání zpět.
Hra se stává zajímavou v posledních kolech, kdy už hráčům dochází karty a jsou pak nuceni zahrát to, co mají v ruce.
Hra je použitelná na jakékoliv násobky.
U násobků tří lze jednak u vyšších čísel uplatnit znak dělitelnosti třemi (ciferný součet) a jednak děti nejsnáze objevují počítání se zbytky. Většinou nejdříve objeví „bezpečné karty“ – 3,6 a 9, pak si uvědomí, že nemusí počítat hodnotu hromádky, ale stačí jen zbytek po dělení třemi. Tato dovednost není nutně cílem hry. Jsou děti, které vždy budou počítat celou hodnotu. Nesnižuje to přínos hry.
Počet hráčů není nijak omezen zvláště tehdy, hrají-li všichni dostatečně svižně. Při větším počtu dětí (celá třída 20 a více dětí) je lepší hrát se skupinkami (dvojice, trojice). Obecně děti raději hrají ve skupinkách, radí se a rozhodují společně.